تبلیغات
لوگو پرچم ایران معجزه جاوید - آیات در روایات (22)
معجزه جاوید
صفحه نخست          درباره من                 عضویت             تماس با ما              
وبلاگ قرآن وبلاگ قرآن وبلاگ قرآن وبلاگ قرآن وبلاگ قرآن
سخن بیهوده و سرگرم کننده
وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِى لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُواً أُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ

ترجمه

و برخى از مردم، خریدار سخنان بیهوده و سرگرم كننده‏اند، تا بى هیچ علمى، (دیگران را) از راه خدا گمراه كنند و آن را به مسخره گیرند؛ آنان برایشان عذابى خوار كننده است.

نکته ها

كلمه‏ى «لَهْو»، به معناى چیزى است كه انسان را از هدف مهم بازدارد. «لهو الحدیث»، به سخن بیهوده‏اى گویند كه انسان را از حقّ باز دارد، نظیر حكایات خرافى و داستان‏هایى كه انسان را به فساد و گناه مى‏كشاند. این انحراف گاهى به خاطر محتواى سخن است و گاهى به خاطر اسباب و ملازمات آن از قبیل آهنگ و امور همراه آن.(190)

پیام ها

1- سرمایه‏گذارى براى مبارزه و تهاجم فرهنگى علیه حقّ، سابقه‏اى طولانى دارد. «و من النّاس من یشترى لهو الحدیث»
 2- هر آنچه در مقابل حكمت قرار گیرد، لهو و مانع رسیدن به كمال است. «الكتاب الحكیم - لهو الحدیث» (تعجّب از افرادى است كه حكمت رایگان پیامبر معصوم را رها كرده و بدنبال خرید لهو از افراد لاابالى مى‏باشند.)
 3- ابزار مخالفان راه خدا، منطق و حكمت نیست، سخنان لهو و بى پایه است. «من یشترى لهوالحدیث لیضلّ عن سبیل اللّه»
 4- خرید وسایل لهو و امورى كه انسان را از كمال باز مى‏دارد، نشانه‏ى جهالت و نادانى است. «یشترى لهو الحدیث... بغیر علم»
 5 - تناسب كیفر با عمل، نشانه‏ى عدالت است. آنها كه حقّ را با تمسخر اهانت مى‏كنند، عذابشان اهانت آور و ذلّت‏بار است. «یتّخذها هزواً... لهم عذاب مهین»
 دورى از سخن و مجلس باطل‏
 از دیدگاه اسلام، آهنگ‏هایى كه متناسب با مجالس فسق و فجور و گناه باشد و قواى شهوانى را تحریك نماید، حرام است، ولى اگر آهنگى مفاسد فوق را نداشت، مشهور فقها مى‏گویند: شنیدن آن مجاز است.
 امام باقرعلیه السلام فرمود: غنا، از جمله گناهانى است كه خداوند براى آن وعده‏ى آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «و من النّاس من یشترى لهو الحدیث...».(197) بنابراین غنا، از گناهان كبیره است، زیرا گناه كبیره به گناهى گفته مى‏شود كه در قرآن به آن وعده‏ى عذاب داده شده است.
 در سوره‏ى حج مى‏خوانیم: «واجتنبوا قول الزّور»(198) از سخن باطل دورى كنید. امام صادق‏علیه السلام فرمود: «مراد از «قول زور» آوازه خوانى و غناست».(199)
 از امام صادق و امام رضاعلیهم السلام نیز نقل شده كه یكى از مصادیق «لهو الحدیث» در سوره‏ى لقمان، غنا مى‏باشد.
 در روایات مى‏خوانیم:(200)
 * غنا، روح نفاق را پرورش مى‏دهد و فقر و بدبختى مى‏آورد.
 * زنان آوازه‏خوان و كسى كه به آنها مزد مى‏دهد و كسى كه آن پول را مصرف مى‏كند، مورد لعنت قرار گرفته‏اند، همان گونه كه آموزش زنان خواننده حرام است.
 * خانه‏اى كه در آن غنا باشد، از مرگ و مصیبت دردناك در امان نیست، دعا در آن به اجابت نمى‏رسد و فرشتگان وارد آن نمى‏شوند.(201)
 آثار مخرّب غنا
 1. ترویج فساد اخلاق و دور شدن از روح تقوا و روى آوردن به شهوات و گناهان، تا آنجا كه یكى از سران بنى‏امیّه (با آن همه آلودگى) اعتراف مى‏كند: غنا، حیا را كم و شهوت را زیاد مى‏كند، شخصیّت را درهم مى‏شكند و همان كارى را مى‏كند كه شراب مى‏كند.
 برخى انسان‏ها از راه نوشیدن شراب و یا مصرف مواد مخدر خود را وارد دنیاى بى‏خیالى وبى‏تفاوتى كنند، برخى هم از طریق شنیدن سخنان باطل و شهوت‏انگیزِ یك آوازه خوان، غیرت خود را نادیده مى‏گیرند و در دنیاى بى‏تفاوتى به سر مى‏برند.
 2. غفلت از خدا، غفلت از وظیفه، غفلت از محرومان، غفلت از آینده، غفلت از امكانات و استعدادها، غفلت از دشمنان، غفلت از نفس و شیطان. انسانِ امروز با آن همه پیشرفت در علم و تكنولوژى، در آتشى كه از غفلت او سرچشمه مى‏گیرد، مى‏سوزد.
 آرى، غفلت از خدا، انسان را تا مرز حیوانیّت، بلكه پائین‏تر از آن پیش مى‏برد. «أولئك كالانعام بل هم أضلّ أولئك هم الغافلون»(202)
 امروزه استعمارگران براى سرگرم كردن و تخدیر نسل جوان، از همه‏ى امكانات از جمله ترویج آهنگ‏هاى مبتذل، از طریق انواع وسائل و امواج، براى اهداف استعمارى خود سود مى‏جویند.
 3. آثار زیانبار آهنگ‏هاى تحریك‏آمیز و مبتذل بر اعصاب، بر كسى پوشیده نیست. در كتاب تأثیر موسیقى بر روان و اعصاب، نكات مهمّى از پایان زندگى و فرجام بدِ نوازندگان آلات موسیقى و گرفتارى آنها به انواع بیمارى‏هاى روانى و سكته‏هاى ناگهانى و بیمارى‏هاى قلبى و عروقى و تحریكات نامطلوب ذكر شده كه براى اهل نظر قابل توجّه و تأمّل است.(203)
 خواننده‏ى عزیز!
 خداوند، جهان را براى بشر و بشر را براى تكامل و رشد و قرب معنوى آفرید. او جهان آفرینش را مسخّر ما نمود و فرشتگان را به تدبیر امور ما وادار كرد. انبیا و اولیا را براى هدایت ما فرستاد و آنان تا سرحدّ مرگ و شهادت پیش رفتند. فرشتگان را براى آدم به سجده وا داشت، روح الهى را در انسان دمید و بهترین صورت و سیرت را به انسان عطا كرد، قابلیّت رشد تا بى‏نهایت را در او به ودیعه گذاشت، او را با عقل، فطرت، و انواع استعدادها مجهّز نمود و تنها در آفرینش او، به خود آفرین گفت. «فتبارك اللّه أحسن الخالقین»(204)
 آیا این گل سرسبد هستى، با آن همه امتیازات مادّى و معنوى، باید خود را در اختیار هر كسى قرار دهد؟ امام كاظم‏ علیه السلام فرمود: به هر صدایى گوش فرا دهى، برده‏ى او هستى. آیا حیف نیست ما برده یك خواننده‏ى كذائى باشیم؟!
 آیا شما حاضرید هر صدایى را روى نوار كاست ضبط كنید؟ پس چگونه ما هر صدایى را روى نوار مغزمان ضبط مى‏كنیم؟ عمر، فكر و مغز، امانت‏هایى است كه خداوند به ما داده تا در راهى كه خودش مشخّص كرده صرف كنیم و اگر هر یك از این امانت‏ها را در غیر راه خدا صرف كنیم به آن امانت خیانت كرده‏ایم و در قیامت باید پاسخگو باشیم.
 قرآن با صراحت در سوره‏ى اسراء مى‏فرماید: «انّ السّمع و البصر و الفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً»(205) گوش و چشم و دل همگى مورد سؤال قرار مى‏گیرند. آرى انسان باید نگهبان چشم و گوش و دل خود باشد و اجازه ندهد هر ندایى وارد آن شود. در حدیث مى‏خوانیم: دل، حَرَم خداست، نگذارید غیر خدا وارد آن شود.(206)
 اسلام، براى برطرف كردن خستگى و ایجاد نشاط، راه‏هاى مناسب و سالمى را به ما ارائه كرده است؛ ما را به سیر و سفر، ورزش و شنا، كارهاى متنوّع و مفید، دید و بازدید، گفتگوهاى علمى و انتقال تجربه، رابطه با فرهیختگان و مهم‏تر از همه ارتباط با آفریدگار هستى و یاد او كه تنها آرام‏بخش دل‏هاست، سفارش كرده است. چرا خود را سرگرم لذّت‏هایى كنیم كه پایانش، ذلّت و آتش باشد. حضرت على‏علیه السلام مى‏فرماید: «لاخیر فى لذّةٍ من بعدها النّار»(207)، در لذّت‏هایى كه پایانش دوزخ است خیرى نیست. «مَن تَلذّد لمعاصى اللّه اَورثه اللّه ذلّاً»(208) هر كس با گناه و از طریق آن لذّت‏جویى كند، خداوند او را خوار و ذلیل مى‏نماید.

197) كافى، ج‏6، ص‏431.
198) حج، 30.
199) زور» به معناى باطل، دروغ و انحراف از حقّ است و غنا، یكى از مصادیق باطل است.
200) این روایات در ابواب حرمت غنا در مكاسب محرّمه و كتب روایى آمده است.
201) میزان الحكمه.
202) اعراف، 179.
203) تفسیر نمونه، ج 17، ص 19 - 27.
204) مؤمنون، 14.
205) اسراء، 36.
206) بحار، ج‏67، ص‏25.
207) دیوان امام‏على‏علیه السلام، ص‏204.
208) غررالحكم، 3565.
                                   تفسیر نور




نوع مطلب : قرآن، سوره اسراء، سوره لقمان، آیات در روایات، احادیث، امام باقر علیه السلام، امام صادق علیه السلام، امام کاظم علیه السلام، امام رضا علیه السلام، 
برچسب ها : سخنان لغو وبیهوده، منطق وحکمت، لهوالحدیث، آهنگهای مجلس گناه، گناه کبیره، غناء وزنان آوازه خوان، موسیقی تهاجم فرهنگی،
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 15 مرداد 1394
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی